The Lost Art of Gift Giving

30 May

Lost Art of Gift Giving

Med solnedgang noen timer unna, kan jeg puste lettet ut: Chanukah er nesten over.

Det er så mye om Lysfesten som jeg elsker: hvordan lysene fra våre fire menorahs lys opp kjøkkenet som den bitre kald vind pisker mot vinduene i mørket, den fargerike samlingen av dreidels spredt over bordet, den lukten av latkes steking.

Vokser opp, jeg fikk ganske mye hva jeg ønsket. Da jeg ba om Stretch Arm Strong dukke for Chanukah, fikk jeg det. Når Barbie Dream House var alle mani, det var der blant mine gaver.

Det var noe om å få gaver, men som forlot meg utmattet. Jeg var glade for å rive av innpakningspapir og se en helt ny leke eller spill som jeg hadde bedt om. Men etter å ha spilt med den for et par timer eller noen ganger et par dager, følte jeg frøene av skuffelse boble inni meg.

Tilbake da, kunne jeg ikke forestille meg hvorfor jeg følte meg sånn. Jeg holdt mine tanker til meg selv og fortsatte å handle takknemlig for hva jeg hadde. Nå, midt i høytiden, jeg forstår helt.

Den sanne kunsten av gave å gi er borte. Det er lite tenkt satt inn i en aktivitet som en gang var basert på kreativitet og godhet. For mange år siden måtte du virkelig tenke om hvem folk var og hva de ville sette pris på. Nå besteforeldre ringe og spørre: Hva barna vil for Chanukah? Barn bringe gavekort til Bursdagsfeiring slik at deres venner kan gå kjøpe seg noe de ønsker.

Etter flere år med late likte de variert gavene jeg ga dem, min

barn begynte å lage meg Chanukah lister. Årets ettertraktede elementer inkludert North Face sweatshirts, en UNC Tar Heels hettegenser, Abercrombie sweatpants, Kinect, en balanse bjelke, en amerikansk jente dukke antrekk, og kapittel bøker.

Det er ingenting galt med å kommunisere hva du ønsker. For meg, skjønt, er dette ikke gave å gi. Det er shopping fra en handleliste, ikke forskjellig fra måten du gjør det på matbutikk. Det avløp meg.

For mange år siden, da min første sønn var ung, kom min mann hjem og ga meg en liten keramisk gryte med en tørket rose hviler i en liten haug med høy. Han hadde kjøpt den for meg på en håndverket rettferdig i World Trade Center concourse. Til denne dag, sitter den lille potten i vinduskarmen i min vask, oppvarming meg hver gang jeg ser på det.

Mer viktig enn det faktum at mine barn blir fanget opp i å få gaver er det faktum at de er innvendig skuffet. Jeg kan se det i ansiktene deres. Jada, de er flyktig fornøyd. Når min sønn hadde sin lyse gul Abercrombie sweatpants han fortalte meg hvor behagelig de var, og syntes å gå inn i hans ungdomsskolen med en strut. Det er den falske hype, men av Chanukah gaver som livsforvandlende objekter.

I en kultur som har blitt så kommersialisert, virker det som å gi en gave den gammeldagse måten vil aldri komme tilbake i stil. Jeg vil tenne menorah kveld med glede i mitt hjerte, for de velsignelser familie, kjærlighet, helse,スポーツゴーグル, og ikke trenger å kjøpe noen flere gaver denne sesongen.

Jeg er enig med deg helt, og at uttrykket å kjøpe gaver som du ender med er en del av det som har frarøvet oss gleden ved å gi gaver. Jeg husker også at det å gi dem var alltid mer givende enn å motta, spesielt når erkjennelsen var oppriktig og ikke noe som trengs for å bli prodded ut av tenåring som ikke vet betydningen av ordet. Hvis jeg høres ut som Scrooge,サッカー用品, jeg virkelig ikke. Jeg liker å holde ting enkelt, og tenne lys og teller mine velsignelser er nok. Med det ~ nyte høytiden!

Jeg elsker måten du har skrevet dette og meldingen den formidler. Min venn var bare å fortelle meg i morges at alle hennes gaver til datteren hennes ble møtt med en viss skuffelse. Jeg fortalte henne å ha datteren lese min Hanukkah innlegg for noen skuffelse🙂 og så bare få henne et gavekort. Jeg følte meg som, hva annet var det å gjøre? La henne velge sin egen bok eller hennes egen uansett. Du har rett, det tar all gleden ut av det for giver, men? Jeg er ikke sikker på hva svaret er. Det var en bris. Jeg er ferdig. alle gavene er pakket. De får akkurat det de ønsker / trenger, og jeg har ingen bekymringer om hvorvidt de vil like det jeg fikk for dem! Hvorfor tok det meg så lang tid å gjøre dette????

Men ville julen ikke være jul uten noen små overraskelser (mor kan ikke motstå trangen til å overraske litt). Så har jeg satt en ekstra goodie bag sammen, i tillegg til julestrømpa, med massevis av morsomme små overraskelser, som omfatter slike ting som hans og hennes hage hansker, flekkfjerner, uvanlige kjøkken gadgets, duftende såper, sassy undertøy for jentene ,サッカーユニフォーム, kjøleskap magnetisert handlelister, små lukt Eliminators for skap eller bak pus kull og noen andre div. Når mine foreldre og besteforeldre spør meg hva jeg ønsker for julen, jeg pleier å ende opp med å si ingenting fordi jeg rett og slett ikke ønsker å gjøre listen ting. Men i fjor min bestefar begynte å bygge juledekorasjoner av tre og metall, egenutviklede og alt. Så nå har jeg noe nytt å ønske seg – som kan skape begeistring ham siden hans partner ikke liker det når han er i verkstedet hele tiden, så han kan helt gjøre med litt støtte🙂 Kanskje du kan spørre barna å begrense deres liste ønsker til en (eller kanskje 3) per person?

Jeg elsket denne Karin. Det er trist hvor langt unna vi har fått fra betydningen av noen av helligdagene som vi feire. Ett år min sønn, som har blitt en del av forbrukerkulturen, ble helt overveldet av det store volumet av gavene han fikk. Året etter bestemte jeg meg for å gjøre ham alle hans xmas gaver. Dette inkluderte en utstoppa dyr jeg har gjort fra mine gamle klær, en håndlaget bok som jeg illustrert om historier fra min barndom, og et nettsted for ham å vise sin kunst. Det var den beste følelsen jeg noensinne har hatt å gi gaver. Takk så mye for å minne meg om dette. flott stykke!
Related articles:

Leave a Reply

